Din p.d.v. profesionist, eu… nu exist! (sau despre gala „10 jurnalişti ai anului”)

Eu nu exist. Adică exist, ca om. Nu exist din punct de vedere profesional. Sînt un diletant, la fel ca mulţi alţii care profesează pe net. Nu există jurnalism online în Moldova. N-a apărut nici în 2011, chiar dacă supărarea este încă din 2010. Există doar radio, tv, presă scrisă şi jurnalism de agenţie. Online nu există pur şi simplu. Asta chiar dacă fiecare din instituţiile tv, radio, ziar, revistă, agenţie – şi-au tras cîteun site ca să fie în rînd cu lumea. Să fie citiţi, urmăriţi, văzuţi. Să reziste încercărilor erei digitale…

De bună seamă, chiar dacă scriu în calitate de blogger, supărarea mea este una absolut subiectivă. E subiectivă pentru că am fost unul din cei cinci jurnalişti care muncesc în online şi au îndrăznit să-şi trimită făpturile la categoria proaspăt creată „Reporterul/reportera anului/online” în concursul „10 jurnalişti ai anului”, ediţia 2011.

O singură îndreptăţire am, şi rog să fiu crezut pe cuvînt. Nu mă supără faptul că nu eu am fost cel desemnat ca jurnalistul online al anului. Mă supără faptul că nimeni n-a fost desemnat în această categorie. Dacă cineva, din colegii mei de online, era numit ca cel mai bun – era altceva. Avea să pun coada între vine. Avea să-i urez noroc şi să încerc să fiu eu mai bun. La anul. Sau într-un alt an.

Faptul că în opinia organizatorilor nimeni din concurenţii categoriei online n-a meritat să fi fost premiat, reprezintă (în opinia mea) nimic altceva, decît că Centrul pentru Jurnalism Independent, Comitetul pentru Libertatea Presei (CLP), dar şi membrii juriului, ne-au scuipat direct în ochi. Cel puţin, cred eu, CJI şi CLP s-au discreditat complet, de rînd cu cei (doar) cinci membri ai juriului.

Cine vrea, poate să nu citească mai jos, pentru că n-am să spun nimic nou. Doar raţiuni proprii:

  • Prezentatorii galei de decernare a premiilor s-au scuzat prin faptul că la categoria online au depus doasarele doar cinci persoane, care nici măcar dosarul nu l-au îndeplinit cumsecade. Din această cauză s-a luat decizia să nu fie acordat premiul pentru online, dar ne-au încurajat să participăm la anul, mai mulţi.

De unde mai mulţi, cînd şi cei care-au fost, au fost striviţi din faşă?

De unde mai mulţi, cînd şi cei care-au încercat, au fost declaraţi incapabili, în opinia juriului, de completa un dosar compus dintr-un CV şi trei materiale pe care le-au considerat autorii mai bune?

Nu vreau să fac planuri pentru tocmai un an înainte, dar cel mai probabil că din principiu nu o să particip în alt an, pentru a mai evita o insultă de acest gen.

  • În total, la concurs şi-au depus dosarele 51 de jurnalişti, care au concurat pentru 10 mere (premiul acordat cîştigătorilor în diferite categorii). Deci, un simplu calcul matematic arată că, chiar dacă au concurat pentru categorii diferite, pentru un măr au luptat între ei cinci jurnalişti.

În categoria online, şi-au depus dosarul (doar) cinci persoane. Adică (doar) zece la sută din toţi participanţii care au vrut un măr. Argumentul că au participat prea puţini, e absurd.

  • La categoria radio local, şi-a depus dosarul o singură persoană. Adică cea care şi şi-a luat mărul. La categoria jurnalism de agenţie, au depus dosarul două persoane, din care juriul nu s-a sfiit să-l aleagă pe cel mai bun.

La categoria jurnalism online, cinci au fost prea puţini pentru a fi ales unul.

  • În categoria cel mai bun moderator talk-show tv, din doi concurenţi, au fost aleşi (doar) doi cîştigători.

Probabil că juriul n-a vrut să mai certe odată şi aşa supăratele televiziuni concurente PublikaTV şi JurnalTV. Au depus dosare de participare două concurente, de la două televiziuni concurente, au luat premiul două persoane. Am impresia că anume unul din aceste mere, habar n-am care, trebuia să fie acordat jurnalistului online al anului.

Şi ultima, dar nu cea din urmă… Acest premiu e chiar absurd de tot.

  • La categoria cel mai bun talk-show radio, premiul l-a obţinut jurnalistul de la radio „Chişinău”.

Absurditatea constă în faptul că concursul, organizat de CJI şi CLP, s-a desfăşurat începînd cu 10 octomrie (curent), iar data limită de depunere a dosarului a fost 15 noiembrie (ora 18.00). Ce dosar a depus jurnalistul de la radio Chişinău (de fapt în categorie au fost doi concurenţi de la acel post de radio) pînă pe 15 noiembrie, dacă postul de radio dat s-a deschis abia la data de 1 decembrie curent? Adică la (doar) două săptămîni după deadline-ul de participare la concurs.

***

Atunci cînd a fost anunţat concursul şi categoriile, m-am bucurat mult. M-am bucurat pentru că aveam posibilitatea (în premieră) personal să depun un dosar de participare, fără a aştepta înaintarea de către un şef, sau un idee n-am cine, la una dintre categorii. Şi bucurat, pentru că puteam să depun (de asemenea în premieră) la o categorie căreia îi datorez cam tot ceea ce fac de cînd mă consider şi eu jurnalist (inclusiv cu acte în regulă).

Faptul că CJI şi CLP a considerat că jurnaliştii online nu merită a fi premiaţi, îl calific ca nerecunoaşterea online-ului ca domeniu jurnalistic (apropo, viitorul jurnalisticii de orice formă şi nivel), nedorinţă de a scoate domeniul, şi cei care muncesc în el, din anonimat (din cîte ştiţi în online, ca domeniu succesor de drept al jurnalismului de agenţie, de regulă, materialele nu se semnează), şi lipsă de respect pentru cei care fac pionerat într-un domeniu relativ nou pe piaţa internaţională, şi încă şi mai nou pe piaţa autohtonă. Faptul că în 2011 categoria online a fost inclusă, dar nu s-au acordat premii, e doar nisip în ochi, care mai mult enervează, decît bucură.

Întîmplător sau nu, cu o oră înaintea desemnării celor mai buni jurnalişti ai anului 2011, şi-a încheiat activitatea pe teritoriul ţării Programul comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene „Susţinerea democraţiei în Moldova”, una din componentele căruia a fost susţinerea libertăţii de exprimare şi libertăţii mass-media. Cu siguranţă că CJI şi CLP s-au alimentat din susţinerea Programului, cel puţin prin traninguri şi proiecte. Personal am participat la traningul de două săptămîni, organizat în cadrul Programului, „Academia de jurnalism online şi etica presei”. Da, jurnalism online, cel recunoscut şi de CoE şi de UE împreună, şi nerecunoscut de ONG-urile de media din Moldova.

Din păcate, trebuie să constat că odată cu încheierea Programului de susţinere a democraţiei în mass-media din Moldova, s-a încheiat şi democraţia propriu-zisă în ONG-urile de media din Moldova. Nu-i susţinere, nu-i democraţie. Fiecare din cont propriu şi se descurcă cum poate. Groparii presei online ştiţi deja cine-s. Cine v-a mai investi bani şi speranţe într-un domeniu mort din faşă?!

Totuşi, dacă a ajuns cineva să citească pînă aici, şi dacă a rezistat manifestului meu de nemulţumire, trebuie să-i felicit pe cei care şi-au luat premiile meritat. Trebuie să-i felicit, pentru că aşa e primit la moldoveni, deşi mai mult i-aş îndemna să refuze la ele, în semn de protest, pînă la un an mai bun. Cînd toţi participanţii, indiferent de categoria la care participă, vor fi trataţi egal.

PS (fiecare face cum ştie): mi-am spus părerea, repet, absolut subiectivă. Alţii cum vor. Pentru că e democraţie. Pentru că… e bine. Sau va fi. Cîndva.

PPS (dacă cineva a uitat, sau nu a fost prea atent de la început): supărearea mea este, nu pentru că nu eu am fost cel numit mai bun în domeniul jurnalismului online. Supărarea mea este că n-a fost numit niciunul. Toţi (cinci, care au avut curajul să încerce) au fost scuipaţi direct în ochii visători.

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 răspunsuri to “Din p.d.v. profesionist, eu… nu exist! (sau despre gala „10 jurnalişti ai anului”)”

  1. Anișoara Says:

    Eu am observat această nedreptate chiar la decernarea premiilor, când am auzit argumentul că din cinci candidați nici unul nu a fost ales pentru că nu a întrunit toate criteriile cerute,, am rămas ,,trăsnită,, Îmi pare extrem de rău că o nișă a mass mediei atât de importantă a fost lăsată în umbră! Chiar nu a fost adsolut de loc obiectiv, în comparație cu alte categorii!

    Apreciază

  2. rockangel93 Says:

    odata ce nu exista jurnalism online, nici 7 aprilie 2009 nu a existat.

    Apreciază

  3. pulbermax Says:

    7 aprilie?, nu stiu, n-am auzit…

    Poate 12? Pe 12 aprilie 1961 Gagarin a zburat in cosmos…

    Apreciază

  4. Despre jurnalism şi mere « Pulbermax's Blog Says:

    […] despre numărul candidaţlori pentru fiecare categorie în parte, dar şi premii luate (vorba ceea VEZI AICI). Anul ăsta nici măcar n-am încercat. Bine-am făcut, jurnalism online oricum n-a apărut în […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

