Dialog moldo-român despre bloggingul din Republica Moldova

Înainte de startul oficial, „Fabrica de staruri”, ediția a treia, a întrunit sub un acoperiș nu tinere talente muzicale din Moldova și România, ci bloggeri și jurnaliști din cele două țări. Participanții la concurs aveau să intre în casă la aproape o săptămînă distanță după ce noi (bloggerii și jurnaliștii de pe ambele maluri ale Prutului), am stat pe scaunele lor, am mîncat la masa lor, iar unii au și dormit în paturile fabricanților.

Acolo am cunoscut-o pe Sabina Cornovac… Atenție: acesta nu e începutul unei povești de dragoste, e o simplă relatare. Sau mai bine-zis, acolo ne-am văzut, am mai schimbat o vorbă-două. Ea mi-a cerut adresa de e-mail, iar eu i-am „apreciat” scrisul de găină (în R.Moldova, aceasta nu e o injurie, nu știu cum e în România) și am preferat să-mi scriu singur adresa electornică pe foaia pe care o avea.

Postarea însă nu este despre bloggerița Sabina Cornovac, ci – poate paradoxal – este o postare despre mine. Asta deoarece Sabina a fost interesată să afle mai multe despre viața bloggerilor din RM, mi-a scris, i-am răspuns, și într-un final i-a ieșit un text. Din cîte am înțeles vor fi și altele, despre alți bloggeri de la noi. Asta dacă ei vor da curs invitației de a răspunde la întrebările Sabinei.

Pînă atunci, iată ce-a scris Sabina despre mine:

Despre Maxim si blogul lui

Maxim Pulber (23 ani) este licentiat in jurnalism si masternand in ultimul an la Analiza Politica. Este reporter al portalului informational www.noi.md si si-a deschis blogul in ianuarie 2009, cand, “suparat ca ziarul cu care colaboram nu-mi publica toate articolele, mi l-am creat. Pentru a putea spune lumii ceea ce credeam, fara vreun fel de cenzura sau lipsa de spatiu (platforma)”.

maxim pulber 300x200 Comunitatea de bloggeri din Chisinau: Maxim Pulber

Nu crede ca are cititori fideli cu toate ca nu duce lipsa de vizite in zilele in care nu scrie deloc. In rest, are cam 200-400 unici pe zi, aceasta cifra depinzand de subiectul si calitatea articolelor scrise. “Anume asta ma face sa cred ca am cititori ocazionali, intre ei cunoscuti, “frienzi” de facebook, persoane care poate idee n-au cine sunt si au dat de mine printr-un search de google.” Eu cred ca importanti sunt toti, asa ca ii doresc lui Maxim sa scrie cat mai multe articole de peste 400 unici.

Despre bloggerii din Moldova

Cand l-am rugat sa imi spuna cateva lucruri despre blogosfera din Moldova, Maxim Pulber mi-a scris urmatoarele:

“Pina in 2009-2010, cind s-au produs esentialele schimbari in politica moldoveneasca, bloggerii din Moldova erau intruniti in cadrul proiectului www.blogosfera.md, tot blogosfera si organiza ”Blogovatz”-ul, in cadrul caruia se determina cel mai bun/influent blogger din RM. In 2011, concursul nu a mai avut loc, desi site-ul activeaza pana acum. Poate e din cauza ca in 2011, mai intai postul tv, publika (in mai), apoi portalul informational unimedia (in iunie) au deschis platformele pt bloggeri www.vox.publika.md si www.vox.report.md, in cadrul carora bloggerii isi pot exprima opiniile aflandu-se sub acelasi acoperis.

Este inca o comunitate de bloggeri, cred ca nu se supara daca le spun “offline-ri”, adica cei care indiferent de blogul sau platforma pe care posteaza, se intrunesc la offline-urile cu politicieni sau alte persoane publice. Totusi, exista o prapastie intre bloggerii de expresie romana si cei de rusa. Iata aceste doua maluri chiar nu se pot intalni. Si desi unii bloggeri din Republica Moldova, care scriu in rusa, sunt foarte influenti (avand si cititori destui din RM, Federatia Rusa sau alte state ex-sovietice), acestia nu dau ochii niciodata, sau cel putin rar, cu bloggerii din RM care scriu in romana”.

Nu m-am gandit sa il intreb despre legatura dintre politica si bloggeri dar am aflat totusi lucruri interesante. “Moldova e prea mica, iar bloggerii sunt mai putini, asa ca noi intre noi stim cine este liber si cine scrie la comanda. Avem si din cei care sunt bloggeri de partid, dar care nu se identifica cu partidul. Se considera independenti.”

Despre Press Trip-ul cu Fabrica de Staruri

bloggeri moldova 300x187 Comunitatea de bloggeri din Chisinau: Maxim Pulber

Maxim Pulber este unul dintre bloggerii invitati de George Hari Popescu, care i-a fost lector la o scoala de vara. “El mi-a zis ca vine la Chisinau si ca are sa participe la un eveniment unde vor fi bloggeri din RM, si daca vreau sa vin. Am zis de ce nu. Am mai zis ca raspund provocarilor, mai ales cand am timp liber, iar acum sunt in concediu”. Spune ca i-a placut mult si a scris despre asta aici.

Vezi postarea și pe blogul Sabinei.

PS: nu știu dacă voi ajunge vreodată să scriu despre comunitatea bloggerilor din România, dar ceea ce am observat la cam toți, este că scriu o română absolut fără diacritice.

Etichete: , , , , , , ,

Lasă un răspuns

