Despre zona pietonală sau „pe unde circulă 171?”

Azi la amiază am scris (aici) o postare la nervi. Am scris și o injurie chiar în titlu. Nu țin minte să mai fi făcut vreodată așa ceva pe blog, și-mi dau seama că în alte condiții era să reacționez altfel, maxim, poate postam un status de mama focului pe facebook, dar azi în Chișinău s-a deschis zona pietonală…

După cîteva zile petrecute la Vadul lui Vodă, am revenit către amiază (12.00-12.30) în Chișinău, iar fiind debarcat prin centru, am decis să aștept un maxi-taxi (171) în fața cinematografului „Emil Loteanu” – adică Patria. Știu că microbuzele n-ar trebui să circule pe Ștefan cel Mare, dar a fost decizia primăriei de a le da voie pe-acolo, cît timp strada Columna se află în reparații. Tot de la „Aleea Clasicilor”, în mod normal ar fi trebuit să treacă și troleibuzul 5. Dar n-a fost să fie.

După vreo 15-20 de minute de stat în stație împreună cu mulți alți oameni: femei cu genți, o familie tînără cu un copil în brațe, bătrîni, mi-am adus aminte de un comunicat primit ieri de la primărie privind zona pietonală. Ieri cînd l-am primit, nu eram la serviciu și l-am trecut cu vederea. Mi-am sunat prietena să o întreb cum a fost redirecționat transportul, dar ea n-a găsit modificările operate pentru ruta de microbuz 171. Nici cu troleibuzul numărul 5 nu m-am lămurit. „De pe bd. Ştefan cel  Mare şi Sfînt pe str. A. Şciusev, str. Bucureşti, str. Ciuflea, bd. C. Negruzzi  şi în continuare pe traseele stabilite”, e tot cu ce m-a putut ajuta.

Chiar și așa cum eram cu ghiozdanul în spate și laptop-ul într-o mînă, am decis să o iau direct prin zona pietonală, să ajung pînă la Izmail, iar de acolo găseam cu ce, dar am ajuns pînă doar pînă la intersecția cu Bănulescu-Bodoni, unde un polițist (deja) își făcea meseria, redirecționîndu-i pe toți cei care vroiau să vireze la stînga (spre Piața Marii Adunări Naționale) și erau mulți din ăștia. L-am întrebat atunci pe unde circulă 171, dar n-a știut cu ce să mă ajute. M-am mai gîndit un pic și am luat-o spre strada București, să iau troleibuzul.

Nu înainte de a scrie în telefonul mobil „Chișinău – zonă h*itonală” un statut pe faceook, am ajuns pe București, unde a trebuit să mai stau ceva pînă a venit „cinciul”. Am întrebat taxatoarea cum îi plac schimbările de week end și ea mi-a zis că „chiar deloc nu-mi place, dar ce să fac. Ne-au zis să mergem așa, și mergem”. Zic „dapoi măcar v-au întrebat ceva, vreți – nu vreți”. „Nu ne-au mai întrebat nimic. Aveți telefoane, sunați și spuneți-le ce și cum”. O doamnă care sta nu departe de mine, a intrat și ea în vorbă. Mergea la Piața Centrală și auzea pentru prima dată de „zona pietonală”. „Credeam că iar vreo delegație!”, a zis doamna după

Atunci am decis să și scriu postarea pe blog. Am și telefoanele (lui Chirtoacă, Boldurescu, Morgoci, Brînzariuc), dar fiind și blogger, am decis să anunț, așa cum m-a îndemnat doamna taxatoare, cum știu eu mai bine. „Postare scrisă din troleibuz, despre troleibuz… și transport public în general…”, a fost primul enunț. Am mai scris cîte ceva despre vise, cu care-ar trebui să fim mai atenți, ori riscă să se transforme în realitate (aluzie la visurile primarului), despre excursiile acestuia prin Viena, Paris și alte capitale europene unde sînt zone pietonale, dar și despre femeia-gospodină care-și rezervează sîmbetele pentru a merge la Piața Centrală după roșii pentru murături. N-am reușit însă să mă exprim (descarc) pînă la capăt că șoferul m-a și  informat prin boxă că „troleibuzul merge pînă la Gară” și cînd am ajuns, am fost invitat să cobor fără prea multe explicații.

Un 20, care a ajuns la Gară, la fel, i-a dat afară pe toți. Așa cum a făcut și un alt 5 care a venit peste ceva timp. Atunci am decis să iau un 171, pentru a-mi continua calea. Șoferul era ursuz, pentru că n-a vrut să-mi răspundă pe ce străzi circulă prin centru. Munceștiul este în reparații, ceea ce nu-i rău deloc, dar crează incomodități. Am ocolit pe niște străzi, printre clădiri pe care le-am văzut pentru prima dată. Era și o alimentară „Tolsteacioc” prin cale. Așa că am ajuns unde aveam nevoie abia pe la 14.00, deci cam după o oră – o oră și jumătate de drum prin oraș. Să știți că de la Vadul lui Vodă am ajuns mai repede în centru, decît mi-a luat din centru pînă la Muncești.

Deja de acasă am văzut că primăria nu s-a obosit să informeze Secția Poliție Rutieră a Comisariatului General de Poliție în privința zonei pietonale, iar în comunicatul primăriei (căruia a trebuit să-i acord mai multă atenție decît ieri) n-am mai aflat pe unde, totuși, circulă 171. N-am aflat pentru că în comunicat nici nu există indicații cu privire la 171. Așa cum nu se indică nici modificările rutelor 108, 135, 136 și altele, care din cauza reparației străzii Columna circulă (așa cum a decis primăia) pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt.

Reparațiile, la fel ca și o zonă pietonală în Chișinău, sînt binevenite, de laudă. Doar că ele (atît reparațiile cît și zona pietonală) n-ar trebui să dea peste cap toată circulația urbană. Cu ce-ar fi rea zona pietonală de-a lungul străzii Veronica Micle? Sau chiar să zicem pe „mitropolitul Varlaam”, așa cum propusese în campania locală Victor Bodiu și PLDM. Plus că o zonă/stradă pietonală nu înseamnă doar închiderea drumului pentru mașini. Înseamnă restaurante, cafenele, distracții, pavaj la urma urmei. Între Pușkin și Vasile Alecsandri este un McDonalds, care nu cred să fie împotrivă să se extindă în zile de week end pînă pe bulevard, o piață artizanală, un teatru, un market, vreo cîteva bodegi și alături magazine scumpe, și cam atît.

Merită oare un McDonalds (care cel mai bine ia stat în acel loc în ziua vizitei Cancelarului german, Angela Merkel) și cîțiva cetățeni (care vor putea traversa bulevardul pe unde vor dori, la fel ca înainte, doar că fără riscul de a fi loviți), să dea peste cap tot orașul? Eu personal am dubii. Comunicatul sus-menționat nu mi-a explicat cît va dura titlul de experiment al zonei pietonale, dar aș vrea să se termine deja luni. Pentru totdeauna, în zona actuală.

Merci pentru atenție. Și totuși, pe unde circulă 171 prin centrul capitalei?

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Lasă un răspuns

